
تحقیق درباره بررسی و ارزیابی اشتراك حجاب در اديان ابراهيمي
تحقیق درباره بررسی و ارزیابی اشتراك حجاب در اديان ابراهيمي
تحویل اکسپرس
تحویل فوری و سالم محصولپرداخت مطمئن
پرداخت از طریق درگاه معتبرضمانت کیفیت
تضمین بالاترین کیفیت محصولاتپشتیبانی
پشتیبانی تلفنیتحقیق درباره بررسی و ارزیابی اشتراك حجاب در اديان ابراهيمي
تعداد صفحات:26
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
لینک دانلود پایین صفحه
چكيده
پوشش زن از احكام مشترك ميان همه اديان ابراهيمي (يهوديت، مسيحيت و اسلام) است كه هر كدام جداگانه اهميت و جايگاه آن را مورد تأكيد قرار دادهاند؛ تنها تفاوت در حدود حجاب و گاه فلسفه آن ميباشد. در آيين يهود، بر استفاده از پوشش سراسري براي اندام و پوشش سر تأكيد شده است؛ البته در مورد دختران مجرد، موي سر به شرط سادگي ميتواند مشخص باشد. به عبارت ديگر در يهوديت، رعايت حجاب متلازم با تأهل است؛ حال آن كه در آيين مسيحيت، تجرد مقدس شمرده ميشود، لذا رعايت پوشش كامل و پرهيز از آرايش و جلوهگري براي از بين بردن زمينه تحريك در جامعه، به صورت شديدتري دنبال شده است؛ چرا كه رهبانيت و ترك لذايذ دنيوي از اصول اين دين بوده و فلسفه پوشش هم به همين امر برميگردد. در اسلام رعايت حجاب به منظور حفظ پاكي و قداست زن و اجتماع مورد توجه خاص قرار گرفته و حدود آن با توجه به آيات و روايات، پوشاندن همه بدن به جز وجه و كفين معرفي شده است.
كليد واژه
حجاب، عفاف، حدود پوشش، اديان ابراهيمي، يهود، مسيحيت، اسلام
1) مقدمه
تحقيق در اديان ابراهيمي[1]، نشانگر آن است كه اين اديان از اشتراكات بسياري برخوردارند. اين اشتراك نظر، نه تنها در اصول كلي اعتقادي مثل ايمان به خدا، نبوت و معاد قابل ملاحظه است، بلكه در فروع و احكام دين نيز دستورات مشابهي مانند نماز، روزه، دعا، زيارت و حتي بعضي شعائر ديني وجود دارد و البته در تعاليم اخلاقي، اين تشابه در مواردي به حداعلي ميرسد. به طوري كه دعوت به فضائل اخلاقي از قبيل راستي، درستكاري، صبر، گذشت، فداكاري، خدمت به ديگران و نيز رعايت عفت در مقابل هوسها و نفسانيات و به طور كلي اموري كه اغلب مشتركاً گناه شمرده ميشوند، از اركان زندگي اخلاقي پيروان ميباشد. در همه اين اديان، رسولان به عنوان الگوي ديني از پاكترين و عفيفترين انسانها به حساب ميآيند و روحانيون ايشان از مرد و زن، پارساترين پيروان ميباشند.
از ديگر اموري كه مورد توجه خاص همه اديان الهي بوده، مسأله «پوشش زنان يا حجاب» است؛ بهطوريكه در سيرة زنان مقدس آنها، علاوه بر عفتپيشگي و منزه از خطا بودن، پوشش كاملي ديده ميشود كه زنان مومن اين اديان، هنوز در زي آن ميباشند.
بنابراين با توجه به اهميت اين موضوع در اين مقاله به بررسي تطبيقي ضرورت پوشش زنان و حدود آن در سه آيين بزرگ يهود، مسيحيت و اسلام با توجه به نص تعاليم كتب مقدس آنان خواهيم پرداخت تا روشن شود كه در هر كدام از اين سه دين بزرگ الهي، حجاب از چه جايگاه و اهميتي برخوردار است و حدود و ثغور آن تا كجاست.
1) حجاب در آيين يهود 1-1) ضرورت عفاف و حجاب در آيين يهود
دين يهود با قدمت حدود 3300 سال[2] از قديميترين اديان صاحب شريعت محسوب ميشود. در تعاليم يهود، اعم از كتاب آسماني و سنت و سيره پيامبران و بزرگان بني اسرائيل، علاوه بر اشاره به رعايت عفاف و پاكدامني و تأكيد بر حجاب زنان، همواره قوانيني براي حفظ عفت عمومي وجود داشته است و اگرچه در اثر پراكندگي قوم يهود، تفاوتهايي در كيفيت رعايت آن مشاهده ميشود، اما بههرحال ميتوان از متون مقدس اين آيين، قاعده اصلي و روش كلي را بهدست آورد، هرچند كه بعضي از پيروان كنوني بدان پايبندي كافي نشان نميدهند.
اهميت رعايت عفاف در مهمترين دستورات خداوند به حضرت موسي (ع) در كوه طور كه «ده فرمان» ناميده ميشود با اين عبارات بيان شده است:
فرمان هفتم: زنا مكن
فرمان دهم: و بر زن همسايهات طمع نورز و... (تورات، سفرتثنيه: 5/7و10؛ سفر خروج: 20/14و17) كه هر دو حكم به رعايت عفت جنسي و حريم ارتباط زنان و مردان بيگانه اشاره دارد.
در تورات نيز بر اهميت رعايت عفت در مورد دختران تأكيد شده است: «دختر خود را بيعصمت مساز و او را به فاحشگي وامدار. مبادا زمين مرتكب زنا شود و زمين پر از فجور گردد» (همان، سفر لاويان: 19/30).
علاوه بر اين عباراتي در تورات و نيز كتب انبياء وجود دارد كه رواج استفاده از حجاب سر و اندام و حتي صورت با روبند يا برقع را در قوم حضرت ابراهيم (ع) و نيز بنياسرائيل نشان ميدهد؛ چنانكه آمده است:
الف) در نقل ماجراي ازدواج اسحاق (پسر ابراهيم (ع) يا رفقه يا به زبان لاتين ربكا) در سفر پيدايش آمده است: «رفقه چشمان خود را بلند كرد و اسحاق را ديد و از شتر فرود آمد، زيرا كه از خادم پرسيد، اين مرد كيست كه در صحرا به استقبال ما ميآيد و خادم گفت آقاي من است، پس برقع خود را گرفته خود را پوشانيد» (همان، سفر پيدايش: 24/65-64). قابل ذكر است خاخام اوريل داودي، مرجع پيشين مذهبي يهوديان ايران، وجوب حجاب در شريعت يهود را مستند به همين قسمت تورات ميداند.